Κιλκισίου Βαρθολομαίος: “Η πίστη είναι κοινοτική και θεραπευτική εμπειρία”

Στον Ιερό Ναό Υπαπαντής του Κυρίου του ορεινού οικισμού των Θεοδοσίων Κιλκίς ιερούργησε σήμερα, Β’ Κυριακή των Νηστειών, 31 Μαρτίου 2024, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πολυανής και Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίος. Ημέρα, κατά την οποία η Αγία μας Εκκλησία προβάλλει την πατερική μορφή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, η οποία λειτουργεί ως φωτεινό ορόσημο την κατανυκτική περίοδο που διανύουμε.
Ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στην ακουσθείσα Ευαγγελική Περικοπή περί της θεραπείας του παραλυτικού της Καπερναούμ για να τονίσει ότι η πίστη των τεσσάρων φίλων του έγινε αφορμή και αιτία να θεραπεύσει ο Κύριος τον παραλυτικό, διότι ο ευαγγελιστής μας πληροφορεί ότι «ιδών ο Ιησούς την πίστιν αυτών» προχωρεί στο θαύμα.
“Η πίστη, δεν είναι ένα προσωπικό και ατομικό γεγονός, είναι μια κοινοτική και εκκλησιολογική εμπειρία. Μέσα στην Εκκλησία, την πίστη την ζούμε όχι γιατί είμαστε καλύτεροι από τους άλλους, αλλά γιατί μετέχουμε στη ζωή της Εκκλησίας, στη ζωή των Αγίων. Το θαύμα έγινε, κατά το σημερινό ανάγνωσμα, επειδή ακριβώς ο Κύριος είδε την αγάπη και την πίστη των τεσσάρων φίλων του. Η σημερινή εποχή δεν ζει μέσα στο χώρο του θαύματος, γιατί ουσιαστικά υπάρχει στέρηση αγάπης και πίστεως προς τους άλλους. Η πίστη έχει γίνει μια
συναισθηματική υπόθεση, παρά αληθινή λειτουργία ζωής. Δεν χαρακτηρίζει τη σχέση μας με τους άλλους, αλλά τη σχέση μας με τον εαυτό μας. Η πίστη όμως και ο αγιασμός, όπως και η θεία Λειτουργία, είναι εκκλησιολογικά γεγονότα και αναφέρονται σ’ ολόκληρο τον κόσμο”.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του συμπλήρωσε: “Σήμερα αληθινή πίστη ο Χριστός ονομάζει τον κόπο και τον αγώνα των τεσσάρων ανθρώπων που έφεραν τον άρρωστο κοντά Του. Έτσι μας στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα. Και το μήνυμα αυτό λέει πως στην ζωή μας, δεν μπορούμε να πορευόμαστε μόνοι μας, αλλά πως η πίστη μας πρέπει να περνάει μέσα από τους αδελφούς μας και να συμπληρώνεται απ’ αυτούς. Πως οι ανάγκες των αδελφών μας πρέπει να γίνουν και δικές μας ανάγκες.
Μετά την ενανθρώπηση και την πρόσληψη όλης της ανθρώπινης πεπτωκυΐας φύσης μας από το Χριστό, αρχίζει μια άλλη λογική κατανόησης της ασθένειας και του πόνου. Ο πόνος είναι μια πραγματικότητα τραγική μεν, αλλά που τελικά εξαγνίζει και αγιάζει τον άνθρωπο. Είναι το βαθύτερο αίσθημα της ζωής και λειτουργεί θεραπευτικά και ως προς το σώμα και ως προς την ψυχή”.
Υπογράμμισε ότι η σημερινή περικοπή μας υπενθυμίζει και τον τρόπο και τον στόχο του πνευματικού μας αγώνα. Τον στόχο τον οποίο ευχόμαστε να πετύχει ο καθένας από μάς, μας τον προσφέρει ξεκάθαρα η Εκκλησία σε κάθε λειτουργική της σύναξη και είναι η σχέση και η κοινωνία μας με τον αρχηγό και σωτήρα μας Χριστό.
Για τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά ο Σεβασμιώτατος μίλησε για τον αγώνα του ώστε να κρατήσει την ορθόδοξη Θεολογία στερεωμένη στη βάση της πίστεως, ελεύθερη από τον καταναγκασμό και τη δουλεία της λογικής. Η Θεολογία είναι λόγος για το Θεό. Η ορθόδοξη Θεολογία, η πίστη της Εκκλησίας μας δεν είναι τα λογικά σχήματα, όπως δίδαξε και εξακολουθεί να διδάσκει η Δύση. Η ορθόδοξη Θεολογία είναι εμπειρία αγιοσύνης.
Αυτή την εμπειρία και αυτό το φρόνημα αγιασμού ευχήθηκε ολόψυχα να αποκτήσουμε όλοι μας, για να καταυγαστεί το άκτιστο φως της Τριαδικής Θεότητας στις ψυχές μας!
Στο τέλος προχείρισε σε Αναγνώστη τον κ. Απόστολο Τσομπάνη, ο οποίος διακονεί στον Ιερό Ναό των Θεοδοσίων.