Στον Ιερό Ναό Ιωάννου του Προδρόμου Πικρολίμνης, πλησίον της ομώνυμης περίφημης λίμνης με τις ιαματικές ευεργεσίες που προσφέρει, ιερούργησε σήμερα, Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πολυανής και Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίος, πλαισιούμενος από τον Εφημέριο του Ναού και τους Διακόνους της Ιεράς Μητροπόλεως.
Απευθυνόμενος στο ευσεβές εκκλησίασμα με επικεφαλής τον Αντιδήμαρχο Κιλκίς κ. Βλάση Κουρτίδη και τον Πρόεδρο της τοπικής Κοινότητας κ. Στέργιο Δρόσο, ο σεπτός Μητροπολίτης του Κιλκίς, ανέλυσε την ακουσθείσα Ευαγγελική Περικοπή, η οποία προέρχεται από την επί του Όρους Ομιλία του Κυρίου. Ο ευαγγελιστής Λουκάς, είπε, επιμερίζει την ομιλία αυτή και κάθε φορά επικεντρώνει την προσοχή των πιστών σ’ ένα κεντρικό σημείο, προβάλλοντας τα γεγονότα στην ιστορική τους εξέλιξη. Στο σημερινό ανάγνωσμα κέντρο αναφοράς είναι η βίωση της αγάπης, η οποία καταξιώνει και την πίστη και την ουσία της χριστιανικής ηθικής. Εδώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αγάπη προς τους ξένους, τους αλλόφυλους και αλλόθρησκους, προς όλους αυτούς που χαρακτηρίζουμε συνήθως ως εχθρούς μας. Δίνεται έτσι ένα θαυμάσιο πλαίσιο λειτουργίας χριστιανικής ζωής, ως διαρκής έκφραση της αγάπης, χωρίς όρια και περιορισμούς. Μια νέα συμπεριφορά και ένα νέο ήθος ζωής, που έρχεται ως ώριμος καρπός της πίστεώς μας. Μια στάση ζωής στάση έξω από ηθικές επιταγές και κοινωνικές συμβατικότητες. Μια υπέρβαση δηλαδή των προσωπικών μας δικαιωμάτων, μια θυσία του ατομικού μας συμφέροντος και μια ενσυνείδητη αγνόηση της επιθετικότητας και της κακότητας των άλλων, χωρίς βέβαια να είμαστε αφελείς. Απλά, βιώνουμε την αγάπη σε όλη της τη διάσταση.
“Ο «χρυσός κανόνας» της χριστιανικής ηθικής δεοντολογίας και συμπεριφοράς τονίζεται με έμφαση και προτάσσεται κάθε άλλης αρχής με το ανεπανάληπτο «καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και υμείς ποιείται αυτοίς ομοίως» (Λουκ. στ΄, 31), την αρχή δηλαδή της σημερινής ευαγγελικής περικοπής! Πώς όμως αυτό γίνεται πράξη στην καθημερινότητά μας; Μόνο μέσα από την ηθική καθαρότητα αδελφοί μου, διότι υπάρχει άμεση και λειτουργική σχέση μεταξύ αγνότητας και αγάπης. Όποιος δεν είναι αγνός και καθαρός δεν μπορεί να αγαπήσει αληθινά. Γι’ αυτό και ο Απόστολος Παύλος παραγγέλλει «καθαρίσωμεν εαυτοὺς απὸ παντὸς μολυσμού σαρκὸς και πνεύματος, επιτελούντες αγιωσύνην εν φόβῳ Θεού» (Β΄Κορ.ζ΄,1).
Σήμερα είδωλα είναι οι άνθρωποι της εξουσίας, του χρήματος, της δόξας και της σαρκικής ηδονής. Η κάθαρση «από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος» είναι βασική προϋπόθεση της κοινωνίας μας με τον Θεό. Στον κόσμο των παλαιών και σύγχρονων ειδώλων, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί η καθαρότητα, η αγιότητα και η βίωση της αγάπης. Αυτά είναι εμπειρίες ζωής, που τα βιώνει κανείς μόνο μέσα στον χώρο της Εκκλησίας και τούτο, διότι μόνο μέσα σ’ αυτόν τον άγιο χώρο βιώνεται η ανιδιοτελής αγάπη με διάθεση προσφοράς και θυσίας, ακολουθώντας τα ίχνη του Χριστού. Έτσι γίνεται διακονία και κάνει τον άνθρωπο κατά χάριν θεό και υιό του Υψίστου” τόνισε χαρακτηριστικά.
Και κατέληξε ο Σεβασμιώτατος: “Οι άνθρωποι είμαστε πλάσματα του Θεού και δημιουργήματα της αγάπης Του. Το δώρο είναι, ότι μας έπλασε «κατ’ εικόνα» δική Του και ο σκοπός Του, ότι έθεσε μέσα μας είναι το «καθ’ ομοίωσιν». Και ο Μ. Βασίλειος ομολογεί, ότι ο άνθρωπος έχει το «κατ’ εικόνα» «εκ του λογικός είναι» και γίνεται «καθ’ ομοίωσιν» «εκ του χρηστότητα αναλαβείν». Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας εξηγούν, ότι καμία άλλη αρετή δεν μας κάνει τόσο όμοιους με τον Θεό, όσο η αγάπη, η συμπάθεια και η ευσπλαχνία προς τους εχθρούς μας, προς τους πονηρούς και αχάριστους ανθρώπους. Αυτή η αγάπη μάς προσδίδει τα χαρακτηριστικά του Θεού. Μας κάνει, όπως αναφέραμε και παραπάνω, κατά χάριν θεούς. Αυτή η αγάπη όμως δεν είναι κατόρθωμα δικό μας, αλλά χάρις και δωρεά του άγιου Πνεύματος, ως έκφραση αγιοπνευματικής ζωής και αγώνα. Και μη ξεχνάμε αδελφοί μου, πως αγιότητα δεν είναι άλλο, παρά η εμπειρία της βίωσης μιας τέτοιας θυσιαστικής αγάπης.